Korábbi hírlevelek

Műszaki megvalósítás

A csatlakozás műszaki megvalósítása


A csatlakozás műszaki megvalósítási folyamata az Önök intézményének (praxisának) egy vagy több telephelyén történő technikai beállításokat jelenti, amiben szükség esetén az informatikai beszállító (rendszerüzemeltető, szállító) tud segítséget nyújtani.

A Csatlakozási dokumentáció elfogadását követően az EESZT működtetője elvégzi az intézményi EESZT jogosultság adminisztrátorként megadott személy felvételét az EESZT jogosultsági rendszerébe, valamint ezzel egy időben létrehozza az egészségügyi rendszerének biztonságos EESZT kapcsolódáshoz szükséges, ún. WAF-SSL tanúsítványt.

A felhasználó felvételéről és a WAF-SSL tanúsítvány létrehozásáról az EESZT működtetője e-mailértesítést küld, valamint a nyilatkozaton megadott e-mail címen értesíti az intézményi EESZT jogosultság adminisztrátort az EESZT belépéshez szükséges felhasználói adatokról.

A csatlakozás műszaki megvalósításának ellenőrzése során a kiadott WAF-SSL tanúsítvány és a hozzátartozó jelszó használatára van szükség, ez utóbbit az EESZT működtetője a tanúsítvány létrehozását követően SMS-ben küldi meg az intézményi EESZT jogosultság adminisztrátor részére a nyilatkozaton megadott telefonszámra.

A WAF-SSL tanúsítvány letöltésével kapcsolatosan segítséget a „SSL tanúsítvány” leírásban talál. A WAF-SSL tanúsítvány letöltéséhez e-Személyi igazolvány használata szükséges, melynek használatához segítséget „Az e-Személyi igazolvány használata” leírásban talál.

Az EESZT szolgáltatásainak igénybevételéhez, és az EESZT Ágazati Portálra történő belépéshez EESZT Felhasználónévre van szüksége, mely Felhasználónevet egészségügyi végzettségű (Orvos, szakdolgozó, gyógyszerész és klinikai szakpszichológus) felhasználók esetén automatikusan képzik, míg a nem egészségügyi végzettségű felhasználók EESZT rendszerbe történő rögzítését, valamint az EESZT Felhasználónév felhasználó részére történő továbbítását az Intézmény kérésére az EESZT működtetője végzi. A Felhasználónév képzéssel kapcsolatosan segítséget az „EESZT Felhasználónév és Intézményazonosító képzése” leírásban talál.

A csatlakozás műszaki megvalósításának ellenőrzése az EESZT működtetője által rendelkezésre bocsájtott ellenőrző keretprogram (eesztConnect.exe) futtatásával, az alkalmazás sikeres futtatását követően a műszaki ellenőrzés eredményéről kiállított elektronikus igazolás eKapu portálra történő feltöltésével, és a feltöltött adatállomány ellenőrzésével történik. Az ellenőrző alkalmazás használatához segítséget az „Ellenőrző keretprogram” leírásban talál.


Ez a leírás nyomtatható (pdf) formátumban ide kattintva tölthető le.

e-Személyi igazolvány

Az e-Személyi igazolvány használata


Az EESZT szolgáltatásainak használata komoly biztonsági előírások mentén valósulhat meg, amit a rendszer legmagasabb szintű biztonsági fokozata előír minden felhasználó esetében. A belépéshez használható e-Személyi igazolvány mind a beteg azonosítására, mind a rendszert használó orvosok, egészségügyi dolgozók és gyógyszerészek számára biztonságos azonosítási lehetőséget biztosít.

Az e-Személyi igazolvány kiváltása elengedhetetlen a kórházi és járóbeteg szakellátó intézményekben dolgozó orvosoknak, háziorvosi rendelőkben és patikákban dolgozó egészségügyi alkalmazottaknak az EESZT-be történő belépéshez!


e-Személyi kártyaolvasó eszköz

Az elektronikus személyazonosító igazolvány olvasására több eszköz is alkalmas, ezek közül a felhasználási terület alapján két alapvető típust érdemes megkülönböztetni: a PIN billentyűzettel ellátott, és a PIN billentyűzet nélkülit. Az EESZT-hez csatlakozó rendszereknek a PIN billentyűzettel rendelkező e-Személyi olvasót az ÁEEK bocsájtja rendelkezésre.

Az e-Személyi olvasók rendelkezésre bocsájtásával kapcsolatosan információkat az eKapu portálon talál.


Az e-Személyi kártyaolvasó alkalmazás és driver telepítése

Az e-Személyi olvasó első használata előtt telepíteni szükséges a:

1) Kártyaolvasó drivert

A kártyaolvasó drivert az ÁEEK-tól kapott PIN paddal rendelkező Reiner cyberJack® RFID standard kártyaolvasók esetén az alábbi helyről töltheti le: http://www.kartyaolvaso.hu/informaciok/termektamogatas

Windows XP esetén a driver az alábbi oldalról tölthető le: https://www.reiner-sct.com/alte-Treiber.html

2) Kártyaolvasó alkalmazást (e-Személyi kliens)

A kártyaolvasó driver telepítését követően szükséges telepíteni az e-Személyi kliens alkalmazást.

A kiosztásra került eSzemélyi olvasó meghajtó programjai az eKapu-n is megtalálhatóak

FIGYELEM! Az e-Személyi kliens alkalmazás Windows operációs rendszer használata esetén két külön verzióban került publikálásra!

UPDATE!! Az eszemelyi.hu/letoltesek oldal átmenetileg nem elérhető. A kliens alkalmazás addig itt is elérhető.

Az e-Személyi kliens alkalmazás telepítéséhez és használatához segítséget a https://eszemelyi.hu/letoltesek oldalon, az oldal alján, a Letölthető dokumentumok között talál.

FIGYELEM! Az e-Személyi igazolvány EESZT használatához szükséges Elektronikus azonosítás funkció zökkenőmentes használatához az e-Személyi kliens alkalmazás Beállítás menüpontjában ki kell kapcsolni az

  • e-Aláírás funkció engedélyezése

  • e-Aláírás PIN ellenőrzés engedélyezése

funkciókat, ellenkező esetben az e-Személyi kliens alkalmazás különböző e-Személyi igazolványok azonos számítógépen történő használatakor CAN számot kér, mely az e-Személyi igazolványon feltüntetve található.


e-Személyi kártyaolvasó eszköz

Az e-Személyi az új, fokozatosan bevezetésre kerülő elektronikus személyazonosító igazolvány. Legfontosabb jellemzője, hogy a kártyához speciális tárolóelem tartozik, amely alkalmassá teszi az elektronikus személyazonosításra, ezáltal az elektronikus ügyintézésre is.

Az e-Személyi igazolvánnyal kapcsolatos részletes ismertetőt az alábbi linken talál:

https://e-egeszsegugy.gov.hu/documents/26398/211405/eSzig/190ca028-b903-7e7a-c4a0-5e81c3cb73d9

Az e-Személyi igazolvány funkciói közül az EESZT használatához az Elektronikus azonosítás funkció szükséges. Amennyiben az e-Személyi igazolványa rendelkezik Elektronikus aláírás funkcióval is, az az EESZT használatához szükséges Elektronikus azonosítás funkció működését nem befolyásolja, de az EESZT használatához nem szükséges. Az Elektronikus azonosítás funkció más azonosítási rendszernél magasabb hatásfokkal és biztonsági szinten biztosítja az elektronikus kormányzati és e-közigazgatási rendszerek igénybe vételéhez szükséges elektronikus azonosítás/hitelesítés funkciókat. Az azonosítási funkció lehetővé teszi, hogy távolról hálózati szolgáltatások felhasználásával kapcsolódjon közigazgatási rendszerekhez, elektronikusan azonosítsa magát és intézze ügyeit.

Az e-Személyihez kapcsolódó online azonosítás, hitelesítés és az e-Személyiről történő hiteles adatkiolvasás az e-Személyi Kliens és az online eID szerver segítségével érhető el.


e-Személyi használathoz szükséges előfeltételek

Az e-Személyi igazolvány Elektronikus azonosítás funkciójának EESZT belépéshez történő használatához az előfeltételek szükségesek:

  • A vonatkozó kártyaolvasó meghajtó program (driver) telepítve kell, legyen a számítógépen

  • A vonatkozó kártyaolvasó kliens (szoftver) telepítve kell, legyen a számítógépen

  • A kártyaolvasó kliensnek futnia kell a számítógépen

  • A kártyaolvasó (eszköz) a számítógépre kell, legyen kötve (USB porton)

  • A számítógépnek el kell, tudja érni az e-Személyi (eID) szervert (internet-elérés, tűzfal-beállítás)

  • A számítógép, vagy szerver-kliens alapú egészségügyi rendszer esetén a szerver online kapcsolatban kell, legyen az EESZT rendszerrel

A tűzfalbeállítás során a következő portokat szükséges engedélyezni: 443; 4443; 5443


e-Személyi igazolvány aktiválása

Az e-Személyi aktiválása elengedhetetlen a használatához!

Az e-Személyi igazolványt az Elektronikus azonosítás funkció használatához aktiválni szükséges. Az aktiválás két módon lehetséges:

  • Okmányirodai és kormányablak ügyfélszolgálatokon személyesen az ügyintéző segítségével aktiválhatja.

  • Megfelelő kártyaolvasó eszközzel, az e-Személyi Kliens letöltését és telepítését követően bármikor aktiválhatja okmányát.

Az e-Személyi aktiválása az okmány átvételekor kapott Személyazonosító igazolvány kód kártyán található aktiváló PIN kód felhasználásával lehetséges. Az aktiválás során az okmány kezdeti 5 számból álló aktiváló PIN kódját szükséges az e-Személyi igazolvány használatakor használatos 6 számjegyből álló PIN kódra módosítani.

FIGYELEM! Az e-Személyi igazolvány Elektronikus azonosítás funkciójának használatához a 6 számjegyű PIN kód megadása szükséges, így kérjük, olyan PIN kódot válasszon, mely amellett, hogy az Ön számára egyszerűen megjegyezhető, mások által nem megismerhető.

Amennyiben az e-Személyi igazolványhoz tartozó jelszót elfelejtette, úgy a jelszó módosítása az e-Személyi igazolvány átvételekor kapott Személyazonosító igazolvány kód kártyán található PUK kód megadásával lehetséges.

Amennyiben a Személyazonosító igazolvány kód kártyát elvesztette, úgy a jelszó módosítása a legközelebbi Okmányiroda, vagy Kormányablak ügyfélszolgálaton végezhető el.

A személyazonosító igazolványhoz tartozó PIN kód aktiválása nincs határidőhöz kötve, az okmány érvényességi idején belül az aktiváló PIN kód birtokában bármikor elvégezhető.

Az e-Személyi igazolványhoz kapcsolódó kódokról bővebben itt olvashat:

https://eszemelyi.hu/uj_eszemelyi/a_szemelyazonosito_igazolvanyhoz_kapcsolodo_kodok_es_jelszo


Ez a leírás nyomtatható (pdf) formátumban ide kattintva tölthető le.

Név és azonosító

EESZT Felhasználónév és Intézményazonosító képzése


Az EESZT szolgáltatásainak használata során szüksége van az e-Személyi igazolvány használata mellett szükség van az EESZT Felhasználónév és EESZT Intézményazonosító használatára is.

Az EESZT Felhasználónév a nem egészségügyi végzettségű felhasználók kivételével automatikusan kerülnek meghatározásra. A nem egészségügyi végzettségű felhasználók EESZT rendszerbe történő rögzítését, valamint az EESZT Felhasználónév felhasználó részére történő továbbítását az Intézmény kérésére az EESZT működtetője végzi.

Egészségügyi végzettségű (Orvos, szakdolgozó, gyógyszerész és klinikai szakpszichológus) felhasználók esetén az EESZT Felhasználónév képzési szabálya a következő:

EESZT azonosító = előtag + alapnyilvántartási azonosító.

Minta:

Dr. Kovács László, alapnyilvántartási azonosítója 50123

EESZT Felhasználóneve: O50123

FIGYELEM! Az EESZT Felhasználónév kis-nagybetű érzékeny. Képzése során az előtagot minden esetben nagybetűvel kell írni!

Az előtagok a következők lehetnek:

  • O - Orvos

  • S - Szakdolgozó

  • G - Gyógyszerész

  • C - Klinikai szakpszichológus

  • X - Egyéb, nem eü. végzettségű felhasználó

EESZT Intézményazonosítók képzése esetében az automatikus képzési szabály OTH és OGYEI által nyilvántartott intézmények esetében:

EESZT Intézményazonosító = előtag + OTH vagy OGYEI által adott 6 jegyű azonosító

Minta:

GOTTSEGEN GYÖRGY ORSZÁGOS KARDIOLÓGIAI INTÉZET, OTH azonosítója 01620K

EESZT Intézményazonosítója: E01620K

Az előtagok a következők lehetnek:

  • E - OTH által nyilvántartott eü. szolgáltató

  • P - OGYEI által nyilvántartott szolgáltató

FIGYELEM! 5 karakteres OGYEI azonosítók esetén az azonosítót a bal oldalról 1 db nullával kell feltölteni 6 karakteresre!


EESZT felhasználó aktiválása e-Személyi igazolvánnyal

Az ágazati felhasználók első belépése előtt a felhasználó EESZT azonosítóját, valamint a felhasználó e-Személyi igazolványát összerendelni szükséges az EESZT Ágazati portál Aktiválás menüpontjában.

Az aktiválás menüpont az EESZT Ágazati portál „Belépés” menüpontjában érhető el az alábbi linken:

https://portal.eeszt.gov.hu

Az EESZT Ágazati portál belépés ablakban az „Aktiválás” gombra kattintva kezdhető el az összerendelés.

Az aktiválás ablakban az EESZT felhasználó, valamint az ellenőrző kód (Captcha) megadását követően végezhető el az összerendelés.

Az aktiválást követően az EESZT felhasználó engedélyezésre kerül az EESZT rendszerben, így mind az EESZT Ágazati portálon, mind a lokális egészségügyi rendszerén belül használhatja az EESZT szolgáltatásait.


Ez a leírás nyomtatható (pdf) formátumban ide kattintva tölthető le.

SSL tanúsítvány

WAF-SSL tanúsítvány


A tér minden külső kérésre úgy tekint, mintha az interneten keresztül érkezett volna. A kommunikációs csatorna csak azonosítás után kerül felépítésre. A csatlakozni kívánó külső szereplő kulccsal azonosítja magát, és csak a kulcs ellenőrzését követően kerül a kommunikációs csatorna felépítésre. Ezt a kulcsot nevezzük WAF-SSL tanúsítványnak.

Rendszerkomponensek rendszer architektúrában elfoglalt helyének, funkciólistájának, valamint be – és kimeneti paramétereinek ismertetésével nyújt támogatást az EESZT szolgáltatásait igénybe venni kívánó EESZT hátárán kívüli alkalmazások tervezésének támogatásához.

A WAF-SSL tanúsítványt az EESZT üzemeltetője állítja ki csatlakozási dokumentáció elfogadását követően. Használatához a hozzátartozó jelszó használatára van szükség, melyet az EESZT működtetője a tanúsítvány létrehozását követően SMS-ben küldi meg az intézményi EESZT jogosultság adminisztrátor részére a nyilatkozaton megadott telefonszámra.


WAF-SSL tanúsítvány letöltése

A WAF-SSL tanúsítványt az EESZT Ágazati portálról az intézményi EESZT jogosultság adminisztrátor EESZT aktiválást követően töltheti le az EESZT Ágazati Portál „EESZT SSL KLIENS-TANÚSÍTVÁNY LETÖLTÉSE” menüpontban:

https://portal.eeszt.gov.hu

Az intézményi EESZT jogosultság adminisztrátor EESZT Ágazati portálra történő belépéséhez e-Személyi igazolvány használata szükséges.

FONTOS! A bejelentkezéskor ki kell választani az intézményt, amelynek nevében le kívánja tölteni a WAF-SSL tanúsítványt. Ha több opció közül is választhat az intézményválasztásnál, úgy azt az opciót válassza, ahol CSAK intézmény van.

A listában megjelenhetnek „Intézmény nélkül” illetve „intézmény – szervezeti egység1”, „intézmény – szervezeti egység2”, stb. opciók is. A tanúsítvány letöltéséhez szükséges „EESZT SSL tanúsítvány letöltése” menüpontot a csak abban az esetben fogja látni, amennyiben úgy jelentkezik be, hogy csak intézményt választott. Intézményt ÉS szervezeti egység választása esetén, a menüpont nem fog megjelenni, mert a tanúsítvány-letöltés közvetlenül az intézményhez kapcsolódó funkció.

A tanúsítvány letöltése a „Letöltés” gombra kattintva kezdeményezhető. A letöltés során a tanúsítványt a lokális számítógépre az aktuális felhasználó „Dokumentumok” könyvtárába javasolt letölteni.

Mezők:

  • Megnevezés: a tanúsítvány megnevezése
  • Intézmény: melyik intézményhez tartozik a tanúsítvány
  • Tanúsítvány: ezen a néven lesz letölthető a tanúsítvány
  • Érvényesség: a tanúsítvány lejárati ideje
  • Első kiolvasás: ki és mikor töltötte le először a tanúsítványt
  • Utolsó kiolvasás: ki és mikor töltötte le legutóbb a tanúsítványt
  • CRC: tanúsítvány ellenőrző összege (SHA256)
  • Környezet: EESZT környezet megnevezése (TST, PROD)

A WAF-SSL tanúsítványok Ágazati portálról történő letöltési lehetősége a tanúsítvány érvényességi ideje alatt folyamatosan elérhető.

Amennyiben az Intézmény részére több tanúsítvány került kiadásra (pl. WAF; DKTK, több környezet), úgy a tanúsítványok a letöltési felületen egymást követően megtalálhatóak.

Ez a leírás nyomtatható (pdf) formátumban ide kattintva tölthető le.


Ellenőrző keretprogram

Az Ellenőrző keretprogram használata


A csatlakozás műszaki megvalósításának ellenőrzése az EESZT működtetője által rendelkezésre bocsájtott ellenőrző keretprogram (eesztConnect.exe) futtatásával, az alkalmazás sikeres futtatását követően a műszaki ellenőrzés eredményéről kiállított elektronikus igazolás eKapu portálra történő feltöltésével, és a feltöltött adatállomány ellenőrzésével történik.


eesztConnect letöltése

Az eesztConnect keretprogram az eKapu regisztrált felhasználói adatok használatával az eKapu portálról tölthető le:

https://e-egeszsegugy.gov.hu/web/ekapu-portal/letoltesek


eesztConnect rendszerkövetelmények

Az eesztConnect keretprogram a különböző felhasználási környezetek támogatására két verzióban áll rendelkezésre:


eesztConnect keretprogram használata

Az eesztConnect keretprogram az eKapu-ról történő letöltést követően a „Mentés” gombra kattintva tárolható e letöltési könyvtárban.

A letöltést követően a keretprogram a „Letöltések megtekintése” menüpontban a letöltött alkalmazás mellett található „Futtatás” gombbal indítható.

Amennyiben számítógépén Windows Deffender, vagy bármely más vírusirtó program megakadályozza az alkalmazás letöltését, úgy kattintson a „További információk” gombra.

A megjelenő képernyőn válassza a „Futtatás mindenképpen” parancsgombot.


A keretprogram indítását követően a főképernyőn kell kiválasztani az EESZT által kiadott WAF-SSL tanúsítványt.

Amennyiben a tanúsítványt a „WAF-SSL tanúsítvány” pontban leírtaknak megfelelően a dokumentumok könyvtárba mentette, úgy a megjelenő ablakban azonnal kiválaszthatja. Amennyiben máshová került mentésre, úgy a keresőablakban keresse meg a tanúsítványtároló könyvtárat, majd válassza ki az EESZT WAF-SSL tanúsítványt.

A WAF-SSL tanúsítvány megnyitását követően meg kell adni a tanúsítványhoz SMS-ben kapott jelszót, majd az „OK” gombra kattintva állítsa be a tanúsítványt.

A keretprogram a sikeres futtatást követően a műszaki ellenőrzés eredményéről kiállított elektronikus igazolást alapértelmezetten a helyi felhasználó „Dokumentumok” könyvtárába menti.

Az alkalmazás lehetőséget biztosít a tároláshoz a „Dokumentumok” könyvtártól eltérő könyvtár választására is a „Kapcsolat-ellenőrzési fájl tárolási hely” megváltoztatásával.

A tárolási hely módosításával a műszaki ellenőrzés eredményéről kiállított elektronikus igazolás az újólag beállított könyvtárban kerül tárolásra EESZT_.xml fájlnéven.

A beállításokat követően a műszaki ellenőrzés az „Indítás” gombra kattintva kezdhető meg.

Az indítást követően az alkalmazás végrehajtja a kapcsolatellenőrzést, majd a műszaki ellenőrzés eredményéről kiállított elektronikus igazolás a beállított könyvtárban kerül tárolásra EESZT_.xml fájlnéven.


Ellenőrzés eredményének feltöltése

A keretprogram a műszaki ellenőrzés eredményét felugró ablakban is kijelzi, ahonnan a „Feltöltés” gombra kattintva a legtöbb esetben az ellenőrzés eredménye automatikusan továbbítható az eKapu portál részére.

A bejelentkező képernyőn adja meg eKapu felhasználónevét és jelszavát, majd kattintson a „Bejelentkezés” gombra.

Sikertelen feltöltés esetén kérjük az elkészült elektronikus igazolást manuálisan töltse fel az eKapu portál felületén.

Az eesztConnect keretprogram a „Kész” gombra kattintva zárható be.


eesztConnect hibakezelés

Kapcsolat-ellenőrzés hiba

Amennyiben a műszaki ellenőrzés során a keretprogram hibát talál, akkor a hibáról felugró ablakban tájékoztatja a felhasználót. Kérjük, amennyiben a felugró ablakban hibát tapasztal, a hiba okának feltárásáért, és a hiba elhárításáért keresse helyi rendszergazdáját.

Az ellenőrzés során kérjük ellenőrizze, az internet kapcsolatot, valamint, hogy a https://portal.eeszt.gov.hu Weboldal betölthető a helyi számítógép Internet böngészőjébe.


eesztConnect alkalmazás futtatás hiba

Amennyiben az eesztConnect keretprogramot a „Mentés” gomb helyett a „Futtatás” gombra kattintva indíthatja, előfordulhat, hogy a helyi biztonsági alkalmazás gátolja az alkalmazás megnyitását.

Amennyiben számítógépén Windows Deffender, vagy bármely más vírusirtó program megakadályozza az alkalmazás letöltését, úgy kattintson a „További információk” gombra.

A megjelenő képernyőn válassza a „Futtatás mindenképpen” parancsgombot.


Ellenőrzés eredményének kézi feltöltése

A bejelentkező képernyőn adja meg eKapu felhasználónevét és jelszavát, majd kattintson a „Bejelentkezés” gombra.

A „Tallózás” gomb használatával számítógépén válassza ki az elkészült ellenőrző fájlt, majd az „Importálás” gombra kattintva töltse fel az ellenőrző fájlt az eKapu rendszerbe.

A feltöltés eredményét megtekintheti a megjelenő információs sávon.

Sikeres feltöltést követően további tennivalója a csatlakozás folyamatában nincs. Az ellenőrző fájl EESZT oldali ellenőrzését követően a csatlakozási tanúsítvány kiállításáról, és eKapu felületről történő letölthetőségéről eMail üzenetben értesítik.


Ez a leírás nyomtatható (pdf) formátumban ide kattintva tölthető le.



EESZT oktatás

Hogyan tudja végre igénybe venni az EESZT szolgáltatásait?

Úgy érzi vannak megválaszolatlan kérdései?

Szeretné az éles használat előtt megismerni hogyan fog működni az Ön rendszerében az EESZT? Hogyan történik az adatszolgáltatás, mikor milyen adatokat kérdezhet le?

Beszéljük át közösen ezeket a kérdéseket! A nagy érdeklődésre tekintettel újabb oktatást szervezünk kizárólag felhasználóink számára, ahol megismertetjük Őket az elkészült rendszereinkkel, s megpróbálunk minden kérdésükre legjobb tudásunk szerint választ adni.

A szervezésben sok támogatást kaptunk bajai, győri, kalocsai és kazincbarcikai felhasználóinktól! Ezúton is szeretnénk megköszönni a segítségüket mert így lehetőségünk lesz minél több felhasználónknak bemutatni az EESZT-vel kapcsolatos fejlesztéseket.

A résztvétel most is előzetes regisztrációhoz kötött, és kizárólag felhasználóinknak tudjuk biztosítani.


Amennyiben Ön is szeretne részt venni, kérjük regisztráljon

A budapesti (10.17) oktatásra itt.

A bajai (10.25), kalocsai (10.25) és kazincbarcikai (10.27) oktatásokra itt.

A debreceni (10.30) és békéscsabai (11.07) oktatásokra itt.